Foto: Jenny Palmqvist .
Janne Pettersson vann DM 1998 – i år var det tänkt att det skulle bli en ny seger då mästerskapsserien startade upp igen efter tre års uppehåll. Men redan under den första deltävlingens första specialsträcka havererade motorn.
Foto: Jenny Palmqvist .

Publicerad: 2004-05-13
Det skar sig ordentligt för Janne Pettersson

BILSPORT
En mil – längre än så kom inte Janne Pettersson med sin nya fabriksbyggda Toyota. Nu, två veckor senare står det fyrhjulsdrivna fartpaketet fortfarande i verkstaden med ett hål där motorn skulle ha suttit.

Den här säsongen skulle bli något extra. Vrenaföraren ville göra något nytt. Efter år av tävlingar i tvåhjulsdrivna bilar skulle pengar investeras i en riktig rallybil. En bil med mycket hästkrafter (300 plus) där alla hjulen driver.
  – Jag ville köra något häftigt, erkänner han.
  
  En vit Toyota från 1995 med ett förflutet i VM-serien lockade. Inte gjorde det saken sämre heller att fransmannen Didier Auriol rattat den några gånger. Med hjälp av sponsorer lyckades Janne Pettersson få ihop runt en halv miljon kronor. Prislappen på bilen.
  Men redan på den första specialsträckan i den första deltävlingen av den nystartade DM-serien skar motorn.   

Man kan hålla sig för skratt?


  – Visst är det tråkigt. Både för mig personligen men även för mina sponsorer. Som motprestation till att de ställde upp för mig, så måste jag visa upp mig och det kan jag inte göra när bilen ser ut så här.
  
  Den gotländska leran sitter fortfarande klistrad på karossen. Janne Pettersson har inte gjort så mycket mer än att plocka ur motorn efter tävlingen.
  – Innan den skar kändes det som om jag hade haft en gummisnodd i baken, men jag tänkte inte så mycket på det. Det var lerigt och blött, dessutom en ny bil som jag aldrig kört tidigare, säger Janne som så här i efterhand vet att han borde ha stannat redan då.
  
  – Motorn var nyrenoverad så en sådan här sak ska egentligen inte kunna hända. Trendab i Södertälje, som ska reparera motorn, tror att det kan finnas något bakomliggande problem eftersom motorn skurit tidigare. Kanske bränslesystemet som är datorstyrt. På något sätt har bilen i varje fall tappat bränsle. Bränslet driver inte bara motorn utan kyler även av den och den här gången gjorde den inte det utan det blev enormt varmt i motorutrymmet.
  
  Så först och främst måste den nöten knäckas. Sedan måste letandet efter tre nya kolvar, som gick sönder vid samma tillfälle, ge resultat.
  – Toyota har ju dragit sig ur rallyt, satsar mer på formel 1, så det är svårt att hitta delar. Man vill ju inte betala hur mycket som helst. Men verkstan tror att de ska kunna hitta några i Tyskland eller Holland.
  Du kan inte få tillbaka några pengar?
  – Nej, det är mer eller mindre runt-hörnet garanti. Visst ska jag ta kontakt med han som ägde bilen innan, men jag tror inte jag kan få ut så mycket av det. Det är egentligen upp till hans välvillighet.
  Janne Pettersson hoppas att bilen ska bli startklar till den 5 juni. Då avgörs nämligen den tredje deltävlingen i DM-serien.
  

  – John Karlsson från Taxinge leder, och det vill till om jag ska kunna köra i fatt honom. Det tror jag knappt. Vi kan bara räkna bort ett resultat, och det gjorde jag med Gotlandstävlingen, men i helgen körde de ju i Eskilstuna igen så där blev det noll poäng.
  
  I helgen väntar också Sydsvenska rallyt runt Växjö. En tävling Janne faktiskt försöker köra varje år. Och jag hade nog gjort det i år också, även om jag inte tänkt satsa på SM-serien. Men hade bilen känts bra hade jag nog åkt, säger han.
  Istället blir det till att vänta. En lång och tråkig sysselsättning speciellt eftersom Janne Pettersson sett fram emot att köra en riktig het bil den här säsongen.